ChristenUnie wil visie op functies voor Broerenkwartier

Zwolle stad

Onlangs besprak de gemeenteraad de Ruimtelijke Visie voor het Broerenkwartier. Gerdien Rots pleitte daarbij vooral voor het terugbrengen van oorspronkelijke functies en het bieden van kansen aan de initiatieven die zich aandienen.

Ruimtelijke Visie
Christenunie vindt het goed dat Gemeente Zwolle nu een Ruimtelijke Visie Broerenkwartier heeft, die weer aansluiting zoekt bij de oorspronkelijke historische structuren. Gerdien Rots: ‘We zijn blij met de aansluiting die wordt gezocht met één van de prachtigste historische plekken, de Thorbeckegracht, de versterking van aanlooproutes via de stegen, gangen en de Nieuwstraat, de toenemende mogelijkheden voor pleinen en verblijfsplekken, voor horeca en terrassen en het beter benutten van de kansen van waterrecreatie’. Maar er is meer nodig en dat is een visie op de functies in het Broerenkwartier.

Functies in het Broerenkwartier
Vóór de ingrijpende sloop in de jaren zestig, was het een centrum- stedelijk gebied waar wonen en werken elkaar aanvulden. De ChristenUnie vindt het een aantrekkelijk idee om die mengvorm van enerzijds wonen en anderzijds werken zoals ambachten, kleine bedrijfjes en ateliers, weer terug te brengen in het gebied. We vragen het college om te onderzoeken of zo’n functiewijziging van winkelen naar centrum-stedelijk wonen en werken een duurzame toevoeging voor de binnenstad is.

Regie gemeente
Er zijn verschillende initiatieven van ondernemers en partijen uit de stad. Daar zijn we ontzettend blij mee. Rots: ‘Het enthousiasme, de wilskracht om weer iets moois van het gebied te maken, dat is geweldig. Die kracht uit de samenleving moet de gemeente wat ons betreft omarmen. Daar begint het mee’. Vervolgens willen we dat de gemeente de initiatieven die in lijn zijn met onze visie faciliteert door regie te voeren over de keuzes die in gezamenlijkheid moeten worden gemaakt. Samen maken we het Broerenkwartier weer tot een karakteristiek deel van onze historische binnenstad!

Reacties op 'ChristenUnie wil visie op functies voor Broerenkwartier'